Kotkan Pursiseura - Kotka Segelsällskap ry

SEURATUKIKOHTA MERINIEMI – KOTKAN PURSISEURAN TUKIKOHTA

MERINIEMI

Meriniemi on toiminut Kotkan Pursiseuran tukikohtana 60-luvulta saakka. Alue on nykyään paitsi veneilijöiden ja pursiseuran jäsenten ahkerassa käytössä myös kaupunkilaisten ja kesävieraiden virkistysalue. Suosittu ulkoilureitti kulkee Sapokan Vesipuiston ja Meriniemen kautta. Reitti jatkuu rantoja pitkin Mansikkalahden kautta aina Katariinan Meripuistoon saakka. Meriniemen alue kuuluu Kotkan kansalliseen kaupunkipuistoon.

Meriniemen rakennukset lahjoitettiin Kotkan Pursiseuralle 1962. Päärakennuksessa toimii  Ravintola Meriniemi. Pursiseuran vanhaa saunaa käytetään seuratoiminnassa.

Marina Cafe Laituri on anniskeluoikeuksin varusteltu kahvila-ravintola, joka palvelee päivittäin. Cafe Laiturin kautta hoituvat vierasvenesataman palvelut, tenniskentän varaus sekä talvisin kylmävesiuinti saunoineen. https://marinacafelaituri.fi/

Vierasvenesatama (laituri A) on tarkoitettu vierailevia veneilijöitä varten. Vierasvenesataman yhteydessä on vierailijoita palveleva saunarakennus josta löytyy myös vierasveneilijöiden käytössä olevat wc:t. Saunarakennus palvelee talvisin kylmävesiuimareita. Vierasveneilijöiden pyykinpesutila sijaitsee Marina Cafe Laiturin viereisessä huoltorakennuksessa.

Venehuoltoasema myy polttoainetta veneilijöille. Asema sijaitsee aallonmurtajalla.

Venelaiturit V, Y, Z, T ja X ovat Kotkan pursiseuran hallinnoimia. Laituripaikoista vastaa satamakapteeni Venepaikat ja talvisäilytys. Seuran laitureissa olevien veneiden on oltava vakuutettuja ja vuosittain katsastettuja.

Kilpailijoiden ja kevytveneilijöiden käyttämät pukuhuoneet suihkuineen sijaitsevat Marina Cafe Laiturin vieressä olevassa huoltorakennuksessa. Rakennuksessa on erilliset pukuhuoneet naisille ja miehille sekä wc:t ja inva-wc.

Pysäköinti alueella on aikarajoitettua. Muistathan tarkistaa aikarajoituksen ja käyttää pysäköintikiekkoa. Pitkäaikaista paikoitusta on Tallinnankadun varrella sekä Sapokan torin yhteydessä. Kotkan Pursiseuran jäsenet voivat kausimaksua vastaan käyttää erillistä aidattua pysäköintialuetta. Huomioithan, että muualle kuin merkityille autopaikoille ei voi pysäköidä Meriniemen alueella.